måndag 25 juni 2012

en annan generation och deras gröna fingrar

Regnet smattrar på fönsterrutorna. Barnen fick sin frukost och sprang sedan glada i hågen in till vardagsrummet och tv.n för att titta på SOMMARLOV. Själv satt jag kvar med en kopp te och Elle Interiör. Hade inte riktigt hunnit kolla i tidningen. Det blir lite då och då. Bläddra fram och tillbaka. Spåna idéer och försöka få till en lista över vad jag skulle kunna börja med. Ingenting blir nedskrivet på papper för jag började irra runt hemma och kollade vad jag skulle kunna hitta på för tokigheter.
När jag sedan åter satt på rumpan och bläddrade vidare fastnade jag för ett uppslag med mycket blommor.  Min lilla farmor (som inte finns längre) gör sig påmind. Hon hade gröna fingrar. Hela hennes balkong var full av blommor. Full av liv. Vackert och prunkande.
Min morfar och mormor hade också gröna fingrar (nu orkar de inte längre men saknaden efter att kunna gå ut i trädgården är stor. Pratade med mormor om det häromdagen). Deras trädgård var otroligt vacker. När de flyttade till serviceboendet fick jag ärva några plantor. Bland annat pioner (min favoritblomma), liljor, rosor (ovan), akvileja, liljekonvalj och ytterligare en som jag inte minns namnet på just nu. Sakta, sakta försöker jag fixa en prunkande och vacker trädgård men det kommer ta tid...


Inga kommentarer: