söndag 13 mars 2011

Betong...

Med barnprogrammen i bakgrunden läste jag ut Åsa Nilsonnes bok Bakom ljuset imorse. Tyvärr är jag lite avtrubbad när det gäller kriminalromaner men den var helt okej. Jag kan till och med tänka mig att läsa något mer av henne.

Nu tänkte jag presentera en formgivare som tillhör mina favoriter, nämligen Tove Adman (www.toveadman.se). Hon designar inredningsföremål i betong, glas och aluminium. För mig började det med en lampa. Jag hittade den i en affär i Uppsala för flera år sedan. Direkt kände jag att en lampa var en för lite och fixade en till. Idag finns de i vårt trapphus och anordningen de är upphängda med består av två gamla ankarkrokar och ett decilitermått i stål.



Betongljusstakarna är idag en klassiker. Stora, tunga, ståtliga och alldeles underbara!


För en ljusälskare som mig var detta fat ett måste...

2 kommentarer: